Klik di sini untuk kembali ke halaman hadapan http://rosmah.blogspot.com

Sunday, June 28, 2009

Sakit dah Kebah, Alhamdulillah...

Setelah 3 minggu demam dan batuk, akhirnya aku kebah dari sakit ku. alhamdulillah. kerja semua boleh disambung. Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui segalanya. Banyak pil yg dah aku telan selain kena amik 3 sampel kahak, amik satu tabung darah, injection dan x-ray dada. Alhamdulillah aku negatif dari tibi.



Ubat batuk...klinik ada, farmasi ada, hospital kerajaan pun ada. Madu pun ada!! nak ??

Pil kemam suami beli. pahit macam panadol. kena letak atas lidah sampai dia habis cair. heee...menggeletar badan bila ingat pahitnya ubat tu.


Pil pecah kahak. dah banyak aku makan sepanjang 3 minggu.



Pil antibiotik. daripada yg biasa sampai antbiotik yg kuat. Kalau telan pil nie, mcm ada udara pahit keluar kat mulut.



Ishk..ishk..ishk..

dugaan... masa aku demam nielah musim buah. jiran bagi nenas, manggis dan durian. sepanjang 3 minggu aku demam ada 5 kali jiran aku bagi durian. merasa seulas. pastu suami makan sebiji dan yg bakinya dia bagi kat orang lain. suami aku kata, dia takut kalau dia takda kat umah nanti aku makan durian plak. hehehe..mcm tahu-tahu jek... hantu durian lah katakan...sabar! sabar!


Meow nie suka mintak makanan bila aku buka pintu dapur. kucing siapa tak pasti. tapi dia manja kat aku dan bulu dia cantik. nie tengah manja2 nak ikan. coz, biasanya aku bagi dia ikan. kalau ikan takda, aku bagi ikan bilis. sebab tu ikan bilis aku cepat habis. coz aku bagi kat kucing2 yg lalu kat belakang umah aku. hahahaa...sebab tu depa suka datang umah aku.m kesian kat depa coz kedai makan jauh....takda sumber makanan...


Haa... laici..yummi!!!

Best makan laici segar. Suami aku beli kat pasar.

Masa aku kecik dulu, bila demam ajer, masa tulah aku dapat makan makanan kegemaran. mungkin ini motivasi ayah dan ibu aku supaya cepat sembuh. Terima kasih mak dan abah diatas pengorbanan kalian. Semoga mak dan abah sihat walafiat dan dirahmati Allah.
Terima kasih buat :
Suami...kerana menjagaku. aku terharu diatas layanan mu. Abang...ros sayang abang.
kakak ku,kak yot... terima kasih di atas ambil berat terhadap diri ini. setiap hari kak yot tepon utk tanya khabar.
Buat abah dan mak, terima kasih kerana mendoakan agar aku sihat.
Buat kak silah, terima kasih kerana turut mengambil berat kesihatan aku.
Aku sedikit terkilan, walau aku cuti/MC dan diri sakit... headcount sekolah perlu dihantar segera. aku tak dpt mengadap komputer dgn tekun dan kosentrasi. membuatkan entah apa2 data yg aku hantar ke PPD.
Hanya Allah sahaja yg tahu betapa betapa tidak sihatnya aku ketika itu; sakit dada akibat batuk teruk, pening, asyik terkencing bila batuk, tulang belakang lenguh n dicampur sakit hati dek kerana ada pihak yg tak memahami situasi aku. aku cukup terkilan.







Manikayu 3(i) Pengakap Negeri Johor

Pada 12,13 dan 14 Jun 2009, pasukan Latihan Pengakap enegeri Johor telah menganjurkan Kursus kepimpinan Manikayu 3(i) PKK, PM dan PR. Aku seperti biasa ditugaskan di bhg urusetia. Pada awalnya, jumlah penyertaan sedikit je. pastu bila hari beransur petang, ramai yg dah sampai. maybe lain kali, Manikayu takleh buat masa cuti sekolah coz cikgu-cikgu bujang sumer balik kampung. so, peserta kurang sedikit berbanding Maniakyu pengenalan dan peringkat 1 tempohari.

Dalam keadaan diri masih demam, aku gagahkan diri untuk membantu. Pertama sebab minat, kedua, ini program negeri, cikgu Khir jadi ketua kursus Muda. Hari tu, masa Pentarafan Pengakap Raja, aku tak dpt bantu cikgu Khir mengetuai urusetia. Kali ni aku cuba bantu. Betul telahan aku, bila jumpa Khir, dia berkata "Sampai hati Ros tak datang pentarafan pengakap raja hari tu."... masa pentarafan pengakap raja tempohari, aku terlibat dengan program motivasi pelajar islam PMR 2009 - Pemantapan insaniah melibatkan JIM Batu Pahat.

Gambar Peserta Manikayu 3(i).
Setiap kali nak gambar ramai2. mereka paksa aku gambar sekali. aku tak nak. sebab aku tak suka tengok saiz badan aku sekarang nie.
Tak aci !!!
Masa aku amik manikayu 2 dulu, (Kem seri gelam, terengganu)
Kami punya gejet dapur, meja makan dan siap buat gejet bangku. sekarang nie, semua nak mudah. Mereka guna kerusi plastik jek. Geng-geng...kita tolak markah ye masa buat pemeriksaan pagi nanti. hehehe...betul apa? mana boleh guna kerusi plastik. buatlah gejet yang oi...

Telur salut tepung

Ini satu lagi, bukan nak tunjuk pandai...mana ada orang masak telur salut dengan tepung. tak senonoh betul!!! Malu kat pengakap sek rendah.

Teringat aku kat SK Sri Amar, Johor bahru. Setiap tahun bila time aktiviti masakan rimba, pasti ahli ramai yg
datang. masak telur salut tanah, roti lilit, ikan pais, nasi dalam buluh dan bakar kentang. bestnya saat itu.

Dapat gak aku cari gambar tahun 1999 nie. Masakan rimba bersama anak murid. Seronok depa sumer. (Pengakap 86JB - SK Sri Amar, Johor Bahru).

Lawak...Telur salut tepung!!!!

Suamiku, cikgu Ramli yg bertugas sebagai penolong jurulatih bagi slot Ikhtiar Hidup unit Pengakap Remaja. Mulanya plan nak buat kek dalam tin. Best buat kek dalam tin nie. Sesuai utk budak PR. Puas mencari tin, dapat 2 unit jek. tak cukup. so, last minit tukar tepung,telur,ayam mentah yg biasa dibuat oleh PKK.


Wednesday, June 10, 2009

RAJA SHAMRI RAJA HUSIN

Tahniah untuk semua pelajar yang datang dan setia mendengar ceramah motivasi oleh YM Raja Shamri Raja Husin pada 3O Mei 2009 dari 7.30 pagi sampai 5.00 petang di Dewan SMK Dato' Syed Esa, Batu Pahat.

Untuk pengetahuan, Raja Shamri inilah yang telah memberikan buah fikirannya untuk menghasilkan iklan Petronas sempena Hari kebangsaan Tahun 2007.



“Jalan Mesti ke Depan, Bukannya Ke Belakang”.

Ingat tak tagline tu?? Sedikit sebanyak, jalan cerita untuk iklan Petronas trsbt ada kaitan serta menyentuh kisah suka-duka dan perjalanan hidup beliau sehingga mampu mencapai tahap yang diperolehinya sekarang.

Beliau mengalami kecacatan pada sebelah kakinya sejak dilahirkan lagi. Kecacatan yang dialami semenjak kecil, kemiskinan keluarga telah menjadikan beliau seorang yang benar-benar tabah dan sentiasa mahu mengubah nasib diri, keluarga dan masyarakat. Biarpun dilahirkan cacat tanpa sebelah kaki dan sukar untuk bergerak namun ianya bukanlah penghalang untuk beliau mencipta kejayaan demi kejayaan di dalam hidupnya baik dari segi akademik mahupun kecemerlangan kepimpinan dan kokurikulum.

Kini, beliau telah berjaya menubuhkan Golden Minds Consultant yang telah memberi dorongan dan galakkan anak didik yg diberi ceramah berjaya dlm hidup masing2. Kehadiran beliau di merata tempat baik di sekolah, matrikulasi, mahupun peringkat Universiti.
Alhamdulillah, melihat kerja mulia yang terus dijalankan beliau tanpa henti, baik daripada segi tenaganya memberikan motivasi dan semangat kepada orang ramai mahupun uasahanya yang terus-menerus memperjuangkan dan membela orang-orang miskin contohnya, membuat saya bangga mengenali insan bernama YM Raja Shamri Raja Husin walaupun secara jauh.

Untuk pelajar yang ingin mendekati pakar motivasi top 10 di Malaysia ini, boleh ke blog http://abangraja.blogspot.com/





Gambar dipinjam dari blog abg Raja

Monday, June 08, 2009

Selamat Hari Ulangtahun ke-5 utk kami.

Sempena memperingati detik hari bersejarah hidup bersama suami tercinta,
"Abang!... Selamat hari Ulangtahun Pernikahan Kita!"

Buat suami...Insan yang penuh dengan cinta dan sayang.
Ku panjatkan rasa penuh kesyukuran pada Allah Al-Wahhab, kerana memberikan masa untuk aku mengenali erti kasih sayang dari insan dan Tuhan, menghayati pengorbanan luar biasa yang mencetus keinsafan dan memberikan aku waktu untuk mengecap cinta sedingin salju.
Buat suami tercinta, doaku kutujukan khusus buatmu. Tika sujud yang panjang, aku memohon agar kehidupan abang sentiasa dalam rahmat Tuhan. Semoga Allah panjangkan umur abang, diberikan kesihatan yang baik dan rezeki yang penuh keberkatan.
Ku doakan, biarlah hanya yang terbaik berlaku dalam kehidupan, dunia dan akhirat bersama kita gapai penuh kesyukuran. Harapan dan impianku bang, agar aku mampu membuat abang sentiasa tersenyum dan tertawa saat kita bersama meniti usia. Moga Allah berikan aku kekuatan untuk membekalkan tenang dihatimu walaupun tika hidup kita di hempas gelombang.
Terima kasih ya Allah kerana Kau jadikan dia untukku....
Terima kasih abang kerana hadirmu begitu membahagiakanku....

Bunga pemberian abang...katanya 3 kuntum bunga itu bermaksud "I Love You"


Kek coklat kegemaran kami berdua.

Terima kasih abang.

Balik Melawat Jambori Melaka

Balik dari melawat Jambori Melaka di Kem Bukit Katil, kami singgah makan kat Umbai. Yelah...alang-alang dah lalu, rugi akalu tak singgah. betul tak ??

Tempat Makan yg kami singgah

Suami tersayang Sedang menunggu pesanan.


Horizon.. depan tu Pulau Besar rasanya.

Lepas makan, isi minyak keta coz minyak nak habis. Sedang suami megisi minyak, aku duduk dalam keta. Tetiba....bunyi sreeeettttttt..............berderau jantungku. Keta aku telah digeser tepinya oleh sebuah van yg dipandu sorg budak pompuan. Budak pompuan tu budak kaw. tu gak(Umbai).
aiseymannnn.....mulanya aku mcm rasa..lepas ke tak budak nie coz tetiba jek van dia belok coz nak isi minyak kat pam belakang. keta aku yg dok diam pun boleh di geser. apadah....
dia panggil bapak dan abang dia...bapak dia sampai terus tengok van dia kalau rosak. Dia ingat kami yg langgar anak dia. aku cakap..
"bukan kami yg langgar van pak cik. keta kami tengah isi minyak ni yang digeser oleh van anak pak cik"....pak cik tu mcm tak puas hati jek. utk mengelakkan kami kerugian utk kali ke-2. kami mintaklah duit utk coz repair. mula dia bagi RM10 jek. ish...mana cukup. pastu dia bagi lagi RM5. So, total RM15...Suami kata..."dah lah....ini tempat dia...maghrib dah nak abis....kita gerak jerlah. tak payah panjangkan citer". so, kami pun gerak. sepanjang perjalanan kami diam membisu coz mungkin menyimpan geram yg terbuku dihati masing2. dah nak dekat umah baru berckap.

Van yg geser keta kami.

Kes pertama masa kat Bukit Bintang (jam 5petang) balik konvo aku Ogos 2006. Kami baru keluar dari Lowyat masatu. Masa tu keta aku baru sebulan beli. Keta depan sekali brek tetiba, aku keta ke-5, depan aku citroen lama(keras tu keta lama). blakang aku lori bawa barang ringan, besar sikit dari lori kecil merah. Masa tu tengah jammed. so..bila keta depan sekali brek mengejut, keta belakang semua brek mengejut. kami dah break. dalam 1 minit berhenti tetiba kami rasa bunyi dentuman. aku panik. aku tak pernah accident. Lori belakang kami breknya rosak. lori tu sondol belakang kami. belakang tak teruk. cuma kemik kesan besi depan lori. depan kami teruk coz langgar citroen tu.

Minta ganti rugi kat lori tu. dia mengaku salah dia dan org kat gerai makan yg datang pun cakap lori tu yg salah. Pastu cina tu kata pi report polis. kami report. dia suruh claim guna insurans dia. bila kami balik, kami tak dpt claim insurans pemandu lori tu, tapi guna insurans kami. ish..ish... pengajaran....nasib baik keta baru sbln amik. utk pgtahuan, suami aku pun tak ada pengalaman accident semenjak dia pandai drive masa dia umur 16thn.

Kos repair keta aku masa tu RM2900. ketuk belakang, ganti lampu belakang, tukar dinding depan tepi sblh kiri, repair pintu sblh penumpang yg tak leh nak bukak, lampu depan ganti baru dan ketuk penutup enjin....

Kesimpulannya....berfikir bijak dan tenang sewaktu mengalami accident. bagi org sekeliling pulak...jgn terukkan keadaan dan jangan cuba merasuah utk menidakkan yg benar!!!

JAMBORI PENGAKAP MELAKA BANDARAYA WARISAN DUNIA KE-7 TAHUN 2009

Tahniah diucapkan kepada Kontinjen Johor yang telah berjambori di Jambori Pengakap Melaka Bandaraya Warisan Dunia. Aku dan suami sempat melawat sehari pada 1 Jun 09. Semoga jambori kali ini dapat menambah ilmu kepengakapan selain menimba ilmu tentang Bandaraya yg bersejarah.

Tahniah buat Tn Hj Yaacob, Pesuruhjaya Pengakap negeri Johor kerana telah diannugerahkan Anugerah Gemilang Presiden yg telah dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri Melaka dan telah disampaikan oleh Dato' Seri Haji Ali bin Rustam, Ketua Menteri Melaka.

Tahniah juga buat ketua kontinjen, Cikgu Shes Sueba(Pesuruhjaya Muar) kerana telah berjaya membawa kontinjen dengan jayanya. Juga Ajk terlibat serta semua ahli kontinjen Johor.
Dibawah nie ada diselitkan gambar2 yg sempat dirakamkan....


Pintu Gerbang Kontinjen Johor

Dato' Kaharudin, Ketua Pesuruhjaya berucap pada Jamuan teh anjuran Kontinjen Johor.

Tn Hj Yaacob (Pesuruhjaya N.Johor) dan cikgu Shes (Pesuruhjaya Daerah Muar) sedang menyaksikan persembahan kuda kepang. Khusuknyer...

Cikgu Ramli meluangkan masa melawat geng-geng.... takut kebulur katanya...ahaks!!!...

Aku sempat bertemu dgn rakan blog Eimiza Kamal . Masa perhimpunan 100thn aku jumpa Aibiwai.
Tahniah untuk kalian. Pengakap itu tak lekang dari jamborinya. Apa nikmatnya jambori ??? Hanya org berjiwa pengakap sahaja yg akan menikmati keseronokkannya.