Klik di sini untuk kembali ke halaman hadapan http://rosmah.blogspot.com

Friday, August 28, 2009

Prof Datuk Dr Ismail Md Salleh meninggal dunia


Pakar Ekonomi Senator Prof Datuk Dr Ismail Md Salleh....
Aku mula mengenali Prof Ismail sejak aku buat tesis utk ijazah aku.
Sebenarnya, aku nak sangat inteview Prof sgb bhn awal kajian tapi selepas beberapa kali appointment di aturkan..buka rezeki aku bersemuka dgnnya. Aku dpt info dgn pegawai MAB - Majlis Orang Buta Malaysia di Briekfields.

Masa nak siapkan tesis tu, tiap2 hujung minggu aku berulang alik dr tanjung malim ke Briekfields, tjg malim => UM dan tjg malim => UKM. Sebab responden di UPSI cuma ada 2 org jek.

Tapi penat lelah aku berbaloi, selain dpt info yg memang tak pernah terfikir pun sebelum ii tentang betapa sukarnya pelajar U yg buta ak survive di universiti. tabik spring aku kat depa.
Aku dpt A utk tesis nie dan pensyarah aku mencalonkan tesis aku utk wakil UPSI di seminar kebangsaan di IOI Putrajaya....klik sini
(http://rosmah.blogspot.com/2006/05/tesis-mahasiswa-buta.html) utk citer lanjut....

Aku sentiasa mengikuti berita terkini beliau....

* Allahyarham Dr Ismail, 61, mencipta sejarah sebagai Senator pertama yang dilantik daripada kalangan Orang Kurang Upaya (OKU) dan cacat penglihatan di Malaysia.

* Allahyarham juga ialah bekas Timbalan Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik Antarabangsa (ISIS),

* Dilantik sbg Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings

* Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech.

* Menerima anugerah Guinness Book of Records sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat ijazah Doktor Falsafah.

* Melanjutkan pelajaran di University Illinois pada 1973.

* Memulakan tugasnya sebagai pensyarah Jabatan Ekonomi Analisa Universiti Kebangsaan Malaysia sekembalinya ke tanahair.

Berikut citer tentang tesis aku...

http://rosmah.blogspot.com/2006/05/tesis-mahasiswa-buta.html

http://rosmah.blogspot.com/2007/10/bersama-lecturer-pn-norzuhaidah-sebelum.html

SEMANGAT JUANG BELIAU AKU KAGUMI


Wednesday, August 26, 2009

PERLIS - SIRI SOALAN PERCUBAAN PMR 2009

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2009
PMR TRIAL EXAM 2009
[PERLIS]

Mathematics 2

http://www.scribd.com/doc/18984100/Trial-Pmr-Perlis-2009-Matematik-Kertas-2
kredit utk cikgu wakubakini.

Friday, August 21, 2009

SELAMAT BERPUASA

KEDAH - SIRI SOALAN PERCUBAAN PMR 2009

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2009
PMR TRIAL EXAM 2009
[KEDAH]
Mathematics 1
http://www.scribd.com/doc/18851134/2009-kedah-ppmr-mm-1
Mathematics 2

http://www.scribd.com/doc/18851421/2009-kedah-ppmr-mm-2
kredit utk cikgu wakubakini.


Tuesday, August 18, 2009

SABAH - SIRI SOALAN PERCUBAAN PMR 2009

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2009
PMR TRIAL EXAM 2009
[SABAH]
Mathematics 1
http://www.scribd.com/doc/18421659/Math-Sabah-Trial-PMR-2009-Paper-1
Mathematics 2
http://www.scribd.com/doc/18421673/Math-Sabah-Trial-PMR-2009-Paper-2

Sunday, August 16, 2009

Sekitar Majlis Anugerah Bintang dan Pingat PPM Peringkat Negeri Johor 2009

7 Ogos 2009
6.00 ptg sampai JB lepas suami balik solat Jumaat
Alhamdulillah..bilik disediakan
Lepas solat Mghrib...pi makan malam.
Lama kami tak jln JB. Kami mkn kat Larkin Perdana.
Larkin Perdanan nie merupakan
Lokasi meeting ADC JB era arwah Cikgu Adnan (Bekas DC JB).
Lepas makan...tugasan bermula

Set Pingat PPM, Sijil KPN dan pingat 100 tahun Pengakap.
Susun tag nama dan buku program.

8 Ogos 2009
Majlis pendaftaran bermula seawal 7.30 pagi
Raptai 10.00 pagi
Majlis bermula pada 10.45 pagi setelah Ketua Pengakap Negara sampai.

AJK lain nampak batang hidung, ada yg bertugas dan ada yg buat-buat lupa tugas.
kalau ikutkan. aku AJK buku program. buat buku program, uruskan percetakan dan edarkan masa majlis. kerja aku dah beres.

So, aku bantu bhg pingat dan sijil coz tak de org. Lagi pun majlis nie suami aku s/u nya. aku tolong setakat yg aku mampu.

aku bawa bantal pingat. bila turn aku dapat pingat, kak bib plak yg bawa bantal...
rasa mcm kelam kabut. mana ntah ajk bertangjwb bhg ni.tapi majlis berjalan dgn lancar.
cuma ada seorg penerima kalungan manikayu tetiba masuk baris tanpa buat pendaftaran. jadinya, sijil dan manikayu beliau ada di bwh meja.

Satu kes lagi, sijil kepujian tertukar A ke B, B ke A. dah label tapi isi tertukar. maybe terlepas pandang. aku mengaku salah aku. tapi sepatutnya ajk pingat&sijil yg check.


Habis majlis terus ke Kg Pasir Putih Pasir Gudang.
Melawat kematian ayah Norhazli Mohamad yg juga merupakan ayah mertua Eliza Mokhtar. Mereka berdua nie suami isteri. ADC JB. Dua-dua geng aku n suami masa jadi ADC JB dulu sampai le ni. Hazli dapat pingat Baik n Eliza dpt Sijil Ketua Pengakap Negara pagi tadi. Tapi tak pegi coz arwah tengah tenat.
Kami hanya sempat mengiringi jenazah ke kubur.


Gambar penerima pingat dan sijil


Suami aku, Cikgu Ramli Ibrahim menerima Pingat Perkhidmatan Setia dan
Pingat 100 Tahun Kepengakapan di Malaysia.


Apa yg dibincangkan oleh Cikgu Ramli dan Hj Maskun nie???
Bussy betul suami aku. Aku membantu mana yg patut.
Lega rasanya majlis dah selesai.
Kes-kes berbangkit tu...biasalah...


Wednesday, August 05, 2009

Majlis Penganugerahan Bintang dan Pingat Kebesaran Pengakap Malaysia

Majlis ni akan diadakan pada 8 ogos 2009 (sabtu ni) jam 10.30 pagi di Hotel Seri Malaysia, Johor Bahru.

Pingat-pingat dan sijil dah sampai umah aku. Suami aku selaku setiausaha/PPN Johor unit Pentadbiran bertggjwb menguruskn pingat n sijil tersebut. Terasa bangga bila semua pingat berada di dalam rumah ku dan dpt lihat dan pegang.

Aku n suami mula bertolak ek Hotel Seri Malaysia, JB lepas solat Jumaat. Mlm siapkan kerja n pagi jam 8.30 ada raptai. Semoga semuanya akan berjalan lancar.

Pada majlis tersebut, ramli dpt pingat setia dan pingat 100thn dari pengakap negeri. aku dpt pingat baik dan pingat 100 thn jugak.
Ya Allah...semoga majlis tersebut berjalan lancar hendaknya.