Klik di sini untuk kembali ke halaman hadapan http://rosmah.blogspot.com

Saturday, December 25, 2010

Cara Mengira Dividen ASB

Berikut adalah pengagihan dividen ASB dan bonus dari tahun 2006 - 2010

Tahun Dividen ASB Bonus
2010 7.50 sen 1.25 sen
2009 7.30 sen 1.25 sen
2008 7.00 sen 1.75 sen
2007 8.00 sen 1.00 sen
2006 7.30 sen 1.25 sen

Cara pengiraannya dividen ASB
Contoh: Sekiranya anda melabur RM1000 pada awal tahun 2010. Berapakah yang anda akan dapat .. setelah ditambah dividen ASB dan bonus ASB?

Baki minima sepanjang 2010 = 12 x 1000 = 12,000.
Maka dividen = 12,000/12 x 7.5% = 75.00

Baki minima sepanjang 10 tahun lepas = 12 x 1000 (9 tahun lagi tu kosong).
Maka bonus = 12,000/120 x 1.25% = 1.25

Jumlah pendapatan = 75.00 + 1.25 = RM76.25

dipetik dari laman web http://www.anastasyea.com

Wednesday, December 15, 2010

Puasa Sunat Bulan Muharram


PUASA SUNAT (BULAN MUHARRAM)

Apakah dalilnya bahawa bulan Muharram bulan terbaik untuk puasa sunat?

Iaitulah sabda Nabi s.a.w.; “Puasa yang paling baik selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Muharram. Solat yang paling baik selepas yang fardhu ialah solat malam” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.). Oleh demikian, kita digalakkan banyak berpuasa di bulan Muharram.[1]

Apa hikmah kelebihan puasa di bulan Muharram itu?

Sebahagian ulamak berkata; kelebihan bulan Muharram itu adalah kerana di dalamnya ada hari ‘Asyura. Namun menurut Imam al-Qurthubi; ‘Kelebihan bulan Muharram adalah kerana ia merupakan awal tahun. Apabila seseorang menyambut awal tahunnya dengan berpuasa, adalah diharapkan Allah akan mencukupkannya pada bulan-bulan selebihnya. Puasa adalah antara amalan hamba yang terbaik (kepada Allah) dan pernah disebut oleh Nabi s.a.w. sebagai dhiya’ (ضياء) yang bermaksud cahaya’.[2]

Nota kaki;
[1] Al-Wajiz, Syeikh Mustafa al-‘Adawi, hlm. 206.
[2] Raudhatul-Muttaqien Syarh Riyadhus-Salihien, jil. 3, hlm. 182.

dipetik dari laman blog

http://fiqh-am.blogspot.com/2008/07/puasa-sunat-bulan-muharram.html

Wednesday, December 08, 2010

Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz




Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz

Gabenor Bank Negara
Tokoh Ma’al Hijrah 1432H
Tokoh Ma’al Hijrah wanita pertama negara selepas 24 tahun ia dianjurkan.
Sumbangan dan kejayaan = semua sudah tahu.

Dia wanita. Aku jua wanita.
Auranya menjadi inspirasiku.

Monday, December 06, 2010

Salam Maal Hijrah 1432 Hijrah

Thursday, December 02, 2010

Keputusan PTK Oktober 2010

Kepada rakan-rakan yang ada amik exam PTK Oktober 2010,
boleh semak di laman web berikut :

tapi nombor kad pengenalan. lepas tu enter.
kemudian result akan terpapar.
TAHNIAH SEMUA YANG LULUS

Rasanya, ini exam PTK terakhir....betul tak?


Wednesday, December 01, 2010

Check Ubat di First Aid Anda

Aku dan suami demam dan 3 hari.
Pagi tadi, badan dah ada tenaga sedikit.
Peti first aid yang terlekat di dinding dikemas sebab nak meletakkan ubat yang baru diperolehi dari klinik semalam.
Rupanya...lama aku tak kemaskini ubat di first aid tersebut.
Maka, bab buang membuang ubat-ubat yang dah expired pun dilakukan.

Kesimpulannya,
Kepada raka-rakan sekalian...
Kemaskini kotak first aid kalian.
Macam aku, maybe tak ada anak atau budak kecil di rumah. Anak-anak kecil atau warga emas mungkin tak terfikir tentang ubat-ubat yang dah expired. Takut dapat sakit lain pulak.

Check tau !

Tuesday, November 30, 2010

Persaraan 2010





Sunday, November 28, 2010

Sekitar MAHA 2010






Thursday, November 11, 2010

Perkhemahan Integrasi Pasukan Badan Beruniform Sekolah Menengah Peringkat Negeri Johor 2010




Wednesday, November 10, 2010

Tahniah buat Tn Hj Sufaat Tumin dan Tn Hj Markom Giran




Sunday, November 07, 2010

DULU DAN SEKARANG


Arwah Hj Ismail (saksi nikah pertama) dan Cikgu Beta Ishak
sanggup datang ke Kota Tinggi.
Hingga ke hari ini, kalau aku buka sijil nikah, sayu tengok tandatangan di ruangan saksi pertama; Tn Hj Ismail Hussien.


Dulu Ajak jadi pengapit Ramli


Sekarang Ramli jadi driver Ajak.



Dulu Ajak bergambar Bersama kami

Sekarang kami bergambar bersama Ajak.
Selamat pengantin baru buat Ajak dan Syikin.
Cepat-cepat dapat baby!


Lawatan Ke Singapura



Wednesday, October 27, 2010

Pn Halinah Hassan Sudah Berblog


Tahniah buat kak Halinah kerana telah berjaya buat blog sendiri.
Selamat datang ke dunia blog.

http://halinahhassan.blogspot.com/



Sunday, October 24, 2010

SUBJEK SEJARAH WAJIB LULUS SPM 2013

KUALA LUMPUR 23 Okt. – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan mata pelajaran Sejarah akan dijadikan subjek wajib lulus di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013.

Dalam perkembangan berkaitan, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata, selaras dengan pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) bagi menggantikan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR), maka mata pelajaran Sejarah akan dijadikan subjek teras di sekolah rendah mulai 2014.

Dalam pada itu, beliau turut mengumumkan langkah menggantikan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dengan kaedah pentaksiran berasaskan sekolah akan dimulakan pada 2014 iaitu dua tahun lebih awal daripada tarikh asal ditetapkan.

Mengenai langkah meningkatkan jumlah pelajar yang mengikuti pendidikan teknik dan vokasional, beliau berkata, peruntukan pembangunan sebanyak RM340 juta untuk tujuan itu di dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) adalah tidak mencukupi dan akan ditambah pada masa depan.

Selain itu juga, katanya, kerajaan akan menambah dua sekolah menengah pendidikan vokasional khusus untuk pelajar kurang upaya pendengaran, penglihatan dan yang menghadapi masalah pembelajaran.

Petikan dari kata-kata ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin

di Utusan Online :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1024&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

Friday, October 01, 2010

Selamat Menduduki PMR untuk anak didik cikgu tersayang...

Wahai anak didik ku,
Pergilah berjuang, berperang dengan bermaruah.
Mudah-mudahan 'kepulanganmu' membawa kejayaan.






Wednesday, September 22, 2010

Peringatan Diri

Friday, September 03, 2010

Selamat Hari Raya

Ketulusan Hati

Sedihku sakitku ku terima
Ku rela ku pasrah jalanku
Ini suratan aku dicuba
Demi rahmat-Mu ku memohon

Ya Allah redhai ketulusan hati
Ya Allah beri aku ketabahan
Ya Allah aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Ya Allah

Di dunia yang sarat godaan
Ku mohon dosaku ampunkan
Ingin bahagia dunia akhirat
Turunkan rahmat-MU untukku

Ya Allah redhai ketulusan hati
Ya Allah beri aku ketabahan
Ya Allah aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Ya Allah...

Monday, August 30, 2010

Matematik 1 PMR Trial Perlis 2010

PERCUBAAN PMR 2010
Matematik 1
Negeri Perlis

Saturday, August 28, 2010

Matematik 2 PMR Trial Perak 2010

Friday, August 20, 2010

Majlis Tadarus, Tilawah Al Quran, Berbuka Puasa serta Masak Bubur Lambuk Pengakap Negeri Johor 2010


Thursday, August 19, 2010

Gelak Sebentar

Majlis Tadarus, Tilawah Al Quran, Berbuka Puasa serta Masak Bubur Lambuk Pengakap Negeri Johor 2010

PPM Negeri Johor menjemput mana-mana individu atau krew kelana negeri Johor untuk menyumbang tenaga dan khidmat ikhlas bagi menjayakan program di atas.


"Datang Jangan Tak Datang"..... bila?????


Persekutuan Pengakap Malaysia Negeri Johor

dengan penuh takzim mempersilakan


Penolong Pesuruhjaya Pengakap Negeri Johor, Pesuruhjaya Daerah, Tetamu jemputan khas, Pengakap Kelana Negeri Johor, Pengakap Muda, Remaja

mewakili daerah dalam


MAJLIS TILAWAH DAN TADARUS AL-QURAN SERTA MAJLIS BERBUKA PUASA PERINGKAT PPM NEGERI JOHOR TAHUN 2010


Tarikh : 21 Ogos 2010

Hari : Sabtu

Masa Tilawah : 11.45 pendaftaran

Masa Perasmian : 5.30 petang

Masa Tamat : Dijangka 10.00 malam

Tempat : Kem Pengakap Jubli Intan,Tanjung Laboh Batu Pahat

Pakaian : Baju kebangsaan


Aktiviti :

(1) Tilawah Al-Quran
(2) Tadarus Al-Quran
(3) Memasak Bubur Lambok
(4) Majlis Perasmian dan Penyampaian Hadiah
(5) Majlis Berbuka Puasa (jamuan khas)
(6) Solat Terawih

Setiap daerah diwajibkan menghantar 10 orang peserta sahaja yang terdiri;

(a) 5 orang peserta tadarus (lelaki)
(b) 2 orang peserta tilawah (1 qari/1 qariah)
(c) 3 orang pengiring

Semoga kehadiran tuan/puan/encik/cik dapat memeriah dan menjayakan lagi majlis tersebut.



Tadarus Al-Quran = 1 daerah 8 orang


Tilawah Al-Quran
1 daerah = 1 qari dan 1 qariah


Bubur lambuk : Geng-geng kelana seluruh Johor yang masak.

Jom lah datang!!!