Ad Code

Responsive Advertisement

CABARAN KURUS

Saya juga diajar teknik makan mengikut saiz badan. Macam saya yang jenis bulat ni, setiap kali makan saya kena pastikan ada:
- Satu saiz tapak tangan protein (ikan, ayam, daging)
- Satu saiz penumbuk sayur (brokoli, bayam, kubis)
- Separuh genggam karbohidrat (no exercise, no carbs)
- Dua ibu jari lemak sihat (almond, cashew, kekacang)
Dengan teknik ni saya jarang rasa lapar. Saya lebih enjoy waktu makan saya dan akan berhenti makan pada 80% sebelum kenyang.
Dan yang paling saya suka teknik hidrasi.
Sepanjang hari saya perlu pastikan 'cukup' kandungan air dalam badan saya.
6 am: bangun jer tido terus saya minum 1 gelas air mineral/suam
8 am: 20 minit sebelum sarapan, 2 gelas air
10 am: teh hijau + 1 gelas air
2 pm: 20 minit sebelum makan tengah hari, 2 gelas air
4 pm: kopi + 1 gelas air
6 pm: 20 minit sebelum makan malam, 2 gelas air
8 pm: 2 jam sebelum tidur, 2 gelas air
Fuhhh..
Memang terkencing la dengan teknik hidrasi ni. Kejap2 gi toilet. Tapi takpe la. Badan sihat. Berat pun turun.
Walaupun tak dahaga saya minum jugak.
Bukan minum air semata-mata untuk hilangkan dahaga, tapi untuk optimumkan fungsi sel, tisu, otot dll.
❤️ Daripada 78 kg kepada 54 kg ❤️
Dengan amal tiga teknik ni je berat dah mula turun 9kg (tanpa bersenam).
Wah excited la saya. Baju pun dah longgar.
Saya belum puas hati lagi. Jadi bulan seterusnya saya mula bersenam.
Ni jadual senaman saya:
Isnin: rehat
Selasa: rehat
Rabu: rehat
Khamis: rehat
Jumaat: rehat
Sabtu: rehat
Ahad: rehat
Hahahahhaha…..
Saya ni jenis malas bersenam. Sebab tu la saya tak pernah tetapkan bila hari perlu bersenam.
Dalam CABARAN STAILOO ni saya tak perlu kuat bersenam tapi perlu bergerak aktif. Jadi saya pilih untuk bergerak aktif.
Kebanyakkan masa saya akan pilih aktiviti yang mengeluarkan peluh.
Contoh kemas rumah, naik turun tangga, berjalan kaki ke kelas dsb.
Tapi coach kata kalau nak turun berat lagi CEPAT buat 12 senaman HICT.
So saya cuba je la.
Jumping jack (total body)
Wall sit (lower body)
Push up (upper body)
Double crunch (abs & core)
Box jump (total body)
Squat (lower body)
Tricep dip (upper body)
Plank (abs & core)
High knees (total body)
Jump lunge (lower body)
Mountain climber (upper body)
Side plank (abs & core)
Mula2 terkial-kial jugak la nak buat senaman ni. Tapi nasib baik ada video tutorial. Saya ikut je video tu.
Memang seronok.
Peluh keluar mencurah-curah. Lepas siap bersenam badan rasa ringan je sebab 12 senaman HICT ni akan bakar lemak dan kalori walaupun selepas 24 jam habis bersenam.
End result: berjaya turun lagi 12 kg berat!!
❤️ Program kurus yg enjoy dan langsung tak stress ❤️
Saya sangat berpuas hati sertai CABARAN STAILOO ni.
Saya buat dan terus buat.
Apa yang saya perasan kalau dulu saya banyak membaca tapi selepas join cabaran ni saya lebih banyak BUAT dan PRAKTIS.
Yang tu perubahan saya paling ketara. Hasilnya berat badan turun dengan sangat ketara.
Lepas pada tu turun lagi 3 kg (masa ni berat tak turun banyak sebab fokus untuk naik sedikit otot. So walaupun tidur, lemak tetap dibakar sebab metabolisma dah tinggi).
Setelah join program kurus CABARAN STAILOO ni, dah berjaya capai target berat yang saya nak, 54kg. Alhamdulillah.
❤️ Dulu diejek, sekarang dipuji ❤️
Saya ingat lagi masa bukak sem baru dulu. Time tu dah kurus.
Memang orang terkejut la tengok saya. Yang kelakar lecturer saya ingat saya kena penyakit. Huhu.
Tahun tu jugak saya konvo diploma. Best dapat pakai baju cantik masa hari keraian kita.
Ingat lagi budak laki yang sembur air tin coke kat saya tu?
Dia terkejut dan beriya mintak maaf dengan saya. Saya tak cakap apa2. Tapi dalam hati saya dah maafkan.
Kawan2 pun selalu puji saya nampak lebih cantik.
Dan ramai yang tanya ‘rahsia’ sy kurus. Saya pun kata join jer CABARAN STAILOO ni nanti akan belajar teknik kurus yang betul.
Hidup saya sekarang lebih sihat dengan pemakanan yang betul.
Senaman kadang2 buat tapi banyaknye tak buat. Hehe..
Tapi berat still maintain 54-55 kg.
Saya tanamkan dalam diri saya supaya sentiasa konsisten dengan habit saya dan teknik2 yang saya belajar dalam program kurus CABARAN STAILOO ni.
❤️ Dah boleh pakai baju saiz S ❤️
Happy sangat bila apa yang saya usahakan berhasil.
Daripada xxxl sekarang S pun dah muat. Tapi kita patuh syariah sikit kita guna M la. Hehe.
Sekarang saya dah boleh pakai baju cantik2.
Fesyen macam mana pun xpa. Janji sesuai dengan saya. Yela kita ni perempuan mesti nak berlawa kann.
Hidup saya sekarang lebih happy, sihat...
... dan nak buat apa2 aktiviti pun tak terbatas. Banyak yang dulu saya x boleh buat tapi lepas dah kurus ni macam2 saya cuba.
Alhamdulillah! Syukur pada Allah bagi saya nikmat ni. Memang satu kepuasan bila dah berjaya kurus.
❤️ Inspirasi ❤️
Semoga cerita saya ini akan memberi inspirasi pada anda untuk MULA diet secara sihat, tanpa perlu berlapar dan tanpa guna apa2 produk/ubat/suplemen kurus dsb.
Diet je mcm biasa dan tak perlu stress2.
Kalau anda tak tahu mcm mana cara kurus yang betul, atau anda perlukan guide smpai berjaya kurus, join jer CABARAN STAILOO.
InsyaALLAH dengan sistem, tips & teknik efektif.. akan kurus lebih cepat, mudah dan paling penting berkekalan.
Saya boleh, anda lagi la boleh ðŸ˜Š
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Yes you can,
Mira
**************
P/S: Sekiranya anda rasa perkongsian ini bermanfaat, sila #SHARE post ini semoga lebih ramai yg akan mendapat manfaat dan dpt sumber inspirasi untuk turut sama kurus secara sihat.
Anda berminat nak kurus dengan join CABARAN STAILOO??
Klik link wasap di bawah:

Post a Comment

0 Comments