Klik di sini untuk kembali ke halaman hadapan http://rosmah.blogspot.com

Sunday, June 08, 2008

Urut Mak Bidan....aduuhhhh...

Semalam aku ke kluang. Hajatnya berurut memandangkan isnin nie dah naik sekolah. Yelahh...maybe kalau peranakan tu turun, bila turun naik tangga esok ditakuti peranakanku makin teruk jatuhnya....so..pegilah berurut...satu badan diurutnya. sakit bila disengkak. tahan jelah coz demi kesihatan. lepas urut..rasa confident nak jalan2... maybe masa muda2 dulu lasak sangat kot...

aku berkata "saya gugur 2 kali nie mungkin ker rahim saya jatuh? dulu sebelum kahwin saya byk uat xtvt lasak. masa tu tak ingat yg kita nie pompuan" jelas ku...

Mak bidan jawab "lasak mcmana tu?"...

"Seblum kahwin, saya pernah naik gunung ledang 5 kali, gunung tahan 1kali, gunung tempurung 1kali, gunung kinabalu...camping masuk hutan tu biasalah... main bola baling, bola jaring, teakwando dan mcm2 lagi lah...pendek kata, puas mencuba!..." jawab ku...

Mak bidan tanya lagi..." ada naik motor ke sblm nie?".

"Selalu...kalau tetiba nak cuba masakan baru hujung minggu..bila ada ramuan xcukup, naik motor sat pi carrefour. naik motor 3minit dah sampai. bila tau mengandung hari tu, trus stop" jelasku.

Mak bidan tak bagi naik motor lagi sampai aku mengandung semula. dia kata...takyah lah lasak2 lepas nie. dah dpt anak esok...nak tunggang terbalik pun takpe...tapi dia kata...jaga diri untuk hari tua pulak...

Ada betulnya kata2 org tua bila byk berlaku pd diri aku sepanjang detik keguguran nie. satu ilmu baru...

Kalau mengandung jangan....
1. Jgn keluar umah waktu maghrib walaupun siram pokok...hehhee aku selalu buat....
2. Jgn naik motor
3. Jgn minum air soya masa bulan 1,2,3...lepas bln 4 baru boleh. bisa katanya...
4. Jgn makan tapai dan makanan ber ragi...itu aku tau
5. Jgn minum air tebu...
6. Jgn minum air kelapa..
7. Jgn minum air bergas...
8. Bangun dan duduk perlahan2.
9. Jgn mandi selepas maghrib
10. Kalau nampak benda tak elok, terus ingat Allah...

Banyak lagi yg perlu aku pelajari....

so...jangan...jangan..jangan...

Itu semua pengorbanan ikhlas dari seorang isteri kpd suami utk melahirkan seorang insan berbin kan suami tercinta.... semoga impian ku dimakbulkan Allah tahun depan...mudah2an. amin.

0 comments: