Ad Code

Responsive Advertisement

Prof Datuk Dr Ismail Md Salleh meninggal dunia


Pakar Ekonomi Senator Prof Datuk Dr Ismail Md Salleh....
Aku mula mengenali Prof Ismail sejak aku buat tesis utk ijazah aku.
Sebenarnya, aku nak sangat inteview Prof sgb bhn awal kajian tapi selepas beberapa kali appointment di aturkan..buka rezeki aku bersemuka dgnnya. Aku dpt info dgn pegawai MAB - Majlis Orang Buta Malaysia di Briekfields.

Masa nak siapkan tesis tu, tiap2 hujung minggu aku berulang alik dr tanjung malim ke Briekfields, tjg malim => UM dan tjg malim => UKM. Sebab responden di UPSI cuma ada 2 org jek.

Tapi penat lelah aku berbaloi, selain dpt info yg memang tak pernah terfikir pun sebelum ii tentang betapa sukarnya pelajar U yg buta ak survive di universiti. tabik spring aku kat depa.
Aku dpt A utk tesis nie dan pensyarah aku mencalonkan tesis aku utk wakil UPSI di seminar kebangsaan di IOI Putrajaya....klik sini
(http://rosmah.blogspot.com/2006/05/tesis-mahasiswa-buta.html) utk citer lanjut....

Aku sentiasa mengikuti berita terkini beliau....

* Allahyarham Dr Ismail, 61, mencipta sejarah sebagai Senator pertama yang dilantik daripada kalangan Orang Kurang Upaya (OKU) dan cacat penglihatan di Malaysia.

* Allahyarham juga ialah bekas Timbalan Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik Antarabangsa (ISIS),

* Dilantik sbg Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings

* Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech.

* Menerima anugerah Guinness Book of Records sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat ijazah Doktor Falsafah.

* Melanjutkan pelajaran di University Illinois pada 1973.

* Memulakan tugasnya sebagai pensyarah Jabatan Ekonomi Analisa Universiti Kebangsaan Malaysia sekembalinya ke tanahair.

Berikut citer tentang tesis aku...

http://rosmah.blogspot.com/2006/05/tesis-mahasiswa-buta.html

http://rosmah.blogspot.com/2007/10/bersama-lecturer-pn-norzuhaidah-sebelum.html

SEMANGAT JUANG BELIAU AKU KAGUMI


Post a Comment

0 Comments