Klik di sini untuk kembali ke halaman hadapan http://rosmah.blogspot.com

Tuesday, May 25, 2010

Sekitar Sambutan Hari Guru Peringkat SMKDSE 2010

Senarai nama mengikut kumpulan...145 cikgu semuanya...

Anak dara n mak dara posing gambar pagi2 hari guru...

Cikgu-cikgu ready nak main sukaneka

YDP PIBG en Rohaizat n zulkifly sibuk dengan talinya


Pengetua, Tn Hj Fauzan turut tarik tali...sporting cikgu!!


Haji Taat diberi sokogan padu oleh rakan sekeliling


Mr Kek pun nak jadi pengadil ker??


Team cikgu-cikgu..1..2..3....tariiiiiiiiiik..!!!



GPK1-Pn Hjh Jam'iyah dan GPK HEM-Mr Kek turut sporting main sukaneka.




Kami no. 1, ehh...kump kamilah yang no.1...no no no...my group win....hahaha..pening kepala pengadil bila cikgu2 dah gian lama tak sukaneka...hehe...



Lari ikat kaki berpasangan

Caiyok mayzura n nurul....



bawa getah gelang guna straw

mayzura n rosmah



Luvrina, selaku ketua pengadil pening kepala bila cikgu tak patuh peraturan... masing-masing nak main ngelat...sorry yek Luv!!



Ready untuk sambut belon berisi air di baling rakan sepasukan dari jarak 50 meter




sambut belon tu..jangan tak sambut



tarik tali..team student bawah bimbingan Pak Man (cikgu azman KH)



Bersungguh2 cikgu2 nak main...

Saturday, May 15, 2010

SELAMAT HARI GURU


Selamat Hari Guru buat cikgu ;
Berikut nama cikgu aku yang masih dalam ingatan, untuk cikgu2 yang dah lupa, maaf dipinta dan buat semua guru di mana aku pernah menimba ilmu,
SELAMAT HARI GURU, TERIMA KASIH CIKGU !!
Sekolah Kebangsaan Felda Air Tawar Satu
Cikgu Majid Sahari, Cikgu Azizah, Cikgu Masijah, Cikgu Arba'iyah
Sekolah Agama Felda Air Tawar 1
Ustazah Raziah, Ustazah Radiah, Ustazah Zainon
Sekolah Menengah Air Tawar 2
1PK3, 2PK1, 3PK1, 4Sc1, 5Sc1
Cikgu Rosita Jamari, cikgu Abd Ghani, ustaz Hatim, cikgu Juriah, Cikgu Adnan, Cikgu Zam Zam, Cikgu Salmah, Cikgu Kornain, Cikgu Nurzalikha, Cikgu Rashidah Saian, Cikgu Zaimah, Cikgu Fadhil, Cikgu Abd Rasit, Mr Tang, Cikgu Fadhilah, cikgu Zulkifli Alib, Cikgu Zainal.
Maktab Perguruan Kuala Terengganu
Jabatan Matematik dan Sains
En Mazlan Manap, En Zakaria, Ustaz Salleh, Pn Shamsiah, Pn Ton Pah Chah
Institut Perguruan Darul Aman, Kedah
Jabatan Teknologi Maklumat
Pn Hjh Norhayati Mat Ali, Tuan Haji Azmi Bin Mat Safar, Ustaz Zakaria Abdullah, En Fadzillah Fadzil, Pn Zakiah Mahmud, En Jusni Nasiron, Tn Hj Abu Bakar Mat Lazim, En Samudin Kassan, Tn Hj Nazri Wan Senik, En Ahmad Shukri, Mr Lee Lai Guan, En Shukur Shaghir.
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Pn Norzuhaidah Mohd Zin, En Sulaiman Sarkawi, Pn Noriza Nayan, Pn Mashitoh Hashim, Tn Hj Md Zahar Othmn, Tn Hj Md Nazri Saad, Pn Ramlah Mailok, Pn Saira Banu Omar Khan, Cik Amily Safila Sharif, En Mohamad Hassan, En Modi Lakulu, Pn Azniah Ismail, Suhazlan Suhaimi, Suliana Sulaiman, Bakhreza Talip,
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Fakulti Perniagaan dan Ekonomi
En Ahmad Zainal Abidin Abd Razak, En Khairudin Lim Abdullah, Pn Suraini Mohd Rhouse, Pn Jessnor Elmy Mat Jizat, En Kamarul Bahri Yaakob, Pn Suriani Abd Hamid, Pn Zuraidah Ismail.
Guru-guru Sekolah Kebangsaan Tok Beng, Kuala Terengganu
Guru-guru Sekolah Kebangsaan Sultan Ismail, Kemaman Terengganu
Guru-guru Sekolah Kebangsaan Sri Amar, Johor Bahru,
Guru-guru SMK Datin Onn Jaafar, Batu Pahat
Guru-guru SMK Dato Syed Esa, Batu Pahat
(SMK Jalan Kolam Air, Batu Pahat)
Kawan-kawan dalam Pengakap
dan Semua guru Di Malaysia


Tuesday, May 04, 2010

Teknik Belajar Matematik


Ada beberapa perkara yang perlu anda tahu untuk menanamkan minat dan memperbetulkan teknik belajar matematik (Bagi yang tak minat subjek kira-mengira ni.)
Pertama
Kalau nak pandai matematik, kita kena suka mata pelajaran tu. Habis, kalau kita dah memang tak suka macam mana? Caranya, mula-mula buat-buat macam kita sukakan matapelajaran tu. Kita macam berlakon sikit yang kita suka subjek tu. Kemudian, mula buat latihan sedikit demi sedikit. Tak perlu terus mula dengan 100 soalan. Bukan apa, takut terkejut nanti lepas tu terus makin benci.
Kedua
Matematik adalah latihan dan latihan adalah matematik. Matematik adalah satu subjek yang anda perlu buat latihan untuk menguasainya, bukan membaca. (Ada pelajar yang belajar matematik dengan hanya membacanya). Saya berjaya menguasai matematik kerana saya banyak buat latihan. Semakin banyak latihan saya buat, saya jadi semakin cekap. Malah, ramai kawan sekelas cikgu dulu-dulu tanya tentang cara menjawab soalan matematik.


Ketiga
Matematik adalah mata pelajaran yang memerlukan disiplin. Walaupun anda faham topik tertentu, anda tidak akan dapat menjawab dalam masa yang diberikan jika anda tidak mendisiplinkan diri untuk menjawab soalan matematik. Setiap kali anda berlatih menjawab soalan matematik, catat masa yang anda ambil. Selalunya anda ada masa kurang daripada 3 minit untuk menjawab satu soalan. Jadi, cuba kejar masa itu, maksud cikgu, cuba latih menjawab dengan secepat mungkin.

Keempat
Anda perlu HAFAL SIFIR!
Saya tahu ramai pelajar yang merungut tentang perkara ini. Ada pelajar tingkatan lima yang saya uji dengan sifir 7 pun tidak lepas. Alasan mereka, mereka boleh guna mesin kira(calculator), mengapa perlu ingat sifir?
Persoalannya ialah, hafal sifir bukan sahaja untuk mengetahui berapa 5 x 5 dan berapa 12 x 7. Tetapi, menghafal sifir akan membuat otak anda lebih cepat dan cekap mengira. Kalau asyik bergantung kepada calculator, daya pemikiran anda akan semakin lemah kerana tidak ada usaha yang dilakukan oleh otak anda. Lihat mereka yang handal matematik, pasti mereka cekap juga dalam sifir.
Akhir sekali,
Anda perlu ada azam dan kemahuan untuk jadi hebat dalam subjek matematik. Jika anda kisah tidak kisah, sukar untuk anda kuasai subjek ini. Insyaallah cikgu akan kongsikan lagi di masa akan datang petua-petua untuk menguasai mata pelajaran matematik ini.

Kursus Kepimpinan Manikayu Penerangan & Peringkat 1 Daerah Batu Pahat

Seramai 31 orang peserta mendaftar kursus Unit PKK manakala 15 orang mendaftar kursus Unit PM. Kursus PKK diketuai oleh Pn Rosmah Abdullah manakala kursus PM diketuai oleh En Abd Razak bin Hj Idris. Turut terlibat jurulatih-jurulatih dari PLNJ dan PLDBP serta barisan pembimbing serta urusetia menjadikan kursus ini berjalan dengan lancar sekali. Kursus ini telah dirasmikan oleh Tn Khir bin Hj Muda selaku wakil rasmi Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri Johor.

Ketua Kursus

Pengakap Kanak-kanak - Pn Rosmah Abdullah

Pengakap Muda - En Abd Razak Haji Idris

Jurulatih dan Pembimbing :

1. Tn Hj Ibrahim Abdullah

2. Tn Khir Haji Muda

3. YM Raja Iskandar Raja Ali

4. Tn Hj Ramli Ibrahim

5. Tn Hj Noh Hamim

6. En Mohd Asik Saim

7. Pn Habibah Ismail

8. En Affendi Abdul Hamid

9. En Mohd Khairul Azian Mahbob

10. En Ayub Jabar

11. En Kama Azhar Ab Karim

12. En Hizam Selamat

13. Pn Norhayati Ahmad

14. Tn Hj Zulkifli Ahmad

15. En Liang Kee Phang

16. Pengakap Kelana KEM (4 orang)

17. Pengakap Remaja SMKDSE (4 orang)

Laung Agung oleh peserta PKK

Urusetia yang membantu